Når man har en samtale med noen så kan det å virkelig lytte være en kunst i seg selv. En kunst alle kan lære. Mange mennesker tror at de er gode lyttere, og konsekvensen blir at få folk tenker på å bli bedre lyttere.
Mark Twain sa engang, “If we were supposed to talk more than we listen, we would have two tongues and one ear.
Når man registrerer at den man snakker med virkelig lytter til oss, så føler man seg respektert, verdsatt, interessant og betydningsfull. Allikevel så er ofte folk er i sitt eget hode når den andre snakker. De tenker på hva de skal si. Noen ganger klarer de ikke engang å vente, så de bryter av før den andre er ferdig. Noen skal absolutt komme med råd på alt som blir sagt, uten at den andre har spurt etter det. Det er ikke å lytte. Det ligger flere skjulte skatter under effektiv lytting. Vil du vite hva de er? Jeg skal skrive ned noen punkt for hvordan man aktivt lytter til den du snakker med. Følger du disse så ikke bli for overrasket når du mer at dine samtaler og relasjonene blir bedre, og ikke minst hvor mye bedre Du føler deg.
Noen tips for effektiv lytting og kommunikasjon
Ha øyekontakt med den som prater. Legg vekk telefon, pc, avis, bok, og alt du annet som er forstyrrende. Ha fullt fokus på det som blir sagt. Du trenger ikke stirre iherdig. Vær oppmersom og avslappet.
Vis at du lytter. Nikk litt med hode, hvis med ansiktet/kroppen din at du lytter (smil, heve øyenbryn,etc.)
Vær empatisk. Prøv å forstå den andres synspunkt selv om du ikke er enig. Vi er alle forskjellige. Vi tenker forskjellig, vi reagerer og handler forskjellig. Vi har forskjellige meninger. Gi slipp på behov for å kritisere den andre i tankene dine selv om du mener du har grunn til det. Vær åpen.
Vent til den andre er ferdig å snakke før du sier noe. Vent i 3-5 sekunder før du sier noe, etter at den andre er ferdig. Disse sekundene med stilllhet viser enda tydeligere at du lytter og forstår i din beste evne. Og det gir også rom for at den andre kan forsette eller legge til noe, uten at du avbryter.
La være å komme med råd eller svar hvis du ikke blir bedt om det. Vi mennesker har ett behov for å hjelpe til. Å det er jo en bra ting. Allikevel så kan det å komme med ett forslag om løsning, fullstendig “ødelegge” den gode samtalen. Av og til trenger vi bare at noen KUN lytter til oss.
Hvis du avbryter noen sender du den personen flere beskjeder: – Jeg er viktigere enn deg – Det jeg har å si er viktigere, mer nøykatig, mer sant – Jeg bryr meg egentlig ikke om hva du sier – Jeg har ikke tid til din mening – Dette er ikke en samtale, men en konkurranse, og jeg har rett. Ingen liker å bli avbrutt.
Unngå misforståelser ved at du tolker det som blir sagt. Hvis noe er uklart eller det er noe du ikke forstår, så spør du med en nyskjerrig tone: “hva mener du med ……………. “? “Så det du sier er at………..”? Dette gjør at den andre føler seg lyttet til i tillegg til at det gir den andre mulighet til å forklare mer konkret hva han eller hun egentlig sier, og det gjør også sjansen for misforståelser mindre.
Hvis noen kritiserer deg, vent til personen er ferdig før du snakker. Det gir den andre personen en følelse av å få sagt sitt, og man unngår at personen gjentar kritikken flere ganger, eller at den utarter seg til en krangel. Når personen er ferdig så sier du din mening eller side av saken.
Plukk ut en eller flere av disse punktene og prøv dem ut. Husk at hjernen din er ekspert i å lære. Den trenger bare å gjøre ting noen få ganger før det blir vane. Husker du første gang du skulle sykle eller kjøre bil? Det var mye å tenke på på en gang. Allikevel tok det ikke lang tid før du lærte å gjøre det helt automatisk. Aktiv og effektiv lytting unngår konflikter og kan påvirke livet ditt positivt på så mange måter. Test det ut.
Add comment