Mange mennesker opplever at tiden ikke strekker til. Mange mennesker har ting de ønsker å få gjort, men rekker det ikke, eller orker det ikke. Selv om det er viktig for dem, er det lettere å gjøre alt annet enn det man egentlig skulle gjøre. Surfe på nett, se på tv, osv. Den andre årsaken er at man ikke planlegger godt nok eller ikke planlegger i det hele tatt. Den største årsaken til at ting ikke blir gjort er at man ofrer sin egen tid og behov for andre sine behov. Disse kombinasjonene stjeler opptil 2 – 4 timer av vår fritid hver dag. Tid som kunne blitt brukt på det man «aldri» får tid til.

Elise våknet opplagt lørdags morning, solen skinte inn gjennom gardinene. Hun stod opp og gikk inn på kjøkkenet og satte seg med en kopp kaffe og PC’en. Hun så gjennom listen sin over hva hun skulle få gjort i dag. Først ville hun sortere alle bildene hun har tatt de 5 siste årene. Hun begynte å se gjennom bildene, og ble sittende en stund å mimre. Så mange minner…Plutselig var det gått 30 minutter. Hun tok seg sammen å fortsatte med det hun egentlig skulle gjøre. Etter noen minutter sjekket hun telefonen. Der var det to sms og ett tapt anrop. Hun ”måtte” bare svare disse. Etter 20 minutter satte hun seg ved PC’en igjen og fortsatte å sortere bildene sine. Hun kom til å tenke på venninnen sin Sara som var på ferie i India. ”Jeg må bare sjekke facebook for å se om hun har lagt ut noen oppdatering om turen sin”, tenkte Elise. På facebook ble hun sittende en stund, for det dukket stadig opp nye ting hun bare ”måtte” sjekke.. Hun så på klokken. ”Søren det hadde jeg glemt! Jeg skal hente mor og far på flyplassen om 40 minutter, jeg må gjøre meg klar nå med en gang. Hun hentet foreldrene sine som sto solbrune med bagasjen og ventet på Elise. Hun skulle bare kjøre dem rett hjem, men mor spurte om Elise ikke ville være med inn å se på klærne mor hadde kjøpt. Elise tenkte på listen sin…Hun hadde tross alt lovet seg selv at denne gang skulle hun gjøre ferdig det hun hadde planlagt. Hun ville egentlig si nei, men hun endte opp med å si ja. Så hun ofret seg selv og sin dyrebare tid. Hun sa nei til seg selv. Igjen!

Hvorfor er det sånn at vi sier nei til oss selv og ja til andre? Redd for konflikt, redd for ubehag, redd for å virke egostisk, redd for hva hun/han/de vil mene om deg om du sier nei, redd for å ikke være god nok, redd for følelsen av å ikke strekke til, osv. Men hva i all verden har det med saken å gjøre? Kanskje vi fikk beskjed som barn om at det er uakseptabelt å si nei, og det kan påvirke deg enda. Men bestemmer du nå, eller bestemmer foreldrene dine over deg forsatt? Vi mennesker er eksperter på å skremme oss selv til å tro at noe ”ubehagelig” kommer til å skje. Vi skremmer oss selv med livlig fantasi.

Det er jo en god tanke bak det å stille opp for andre. Men hva med deg? Det kan bli veldig slitsomt å hele tiden respondere på andre menneskers behov mens dine behov blir undertrykt. For uansett hvor godt det føles å hjelpe andre så kommer det til ett punkt der du kan bli tom. Se på det som en bensinitank som blir tappet over lenger tid. Når du gjør ting for deg selv fyller du på denne tanken, når du ofrer deg selv tapper du tanken. Mange mennesker misforstår og tror at de gjør noe bra når de ofrer seg selv på denne måten, sånn som Elise gjorde. Det er ingen positive gevinster i å være martyr. Når denne tanken blir tom så er man mer utsatt for symptomer som smerter og anspente muskler, lite søvn, angst, dårlig konsentrasjon og hukommelse, lite overskudd, lite trivsel og nedstemthet, og lignende. Fordi det er en belastning for ditt system å si nei til deg selv over lengre tid. Det skaper ett enormt stress i systemet ditt.

Det er helt klart at f .eks det å ha barn krever tid og tilstedeværelse. Allikevel er det mye potensiell tid til overs til deg selv, om du velger å prioritere og planlegge på rett måte, og slutter å bruke tid på det som egentlig er uviktig.

Folk respekter at man sier nei, fordi de har også lyst å si nei. Si det på en bestemt og hyggelig måte. Stå på avgjørelsen din. Det føles godt!

 

Her er noen tips for å få tid til å gjøre det du vil få gjort:

  • Hvor mye unødvendig tid går bort på å sjekke mail, facebook, surfe på nett, se på tv, mobil og sms? Noe av det er nok nødvendig. Men har du noen gang opplevd hvordan disse tingene tar vekk oppmerksomheten din fra det du egentlig skulle gjøre? Når du har bestemt deg for å gjøre noe, så legg i fra deg telefon, PC og TV. Ha fokus på kun det du gjør og du vil være opptil 50% mer effektiv! Si nei til det som tar fokuset ditt vekk.

 

  • Øv deg på å si nei oftere. Tenk gjennom hva du pleier å si ja til som du egentlig ikke vil gjøre. Begynn med å plukke ut det minst viktige å si ja til og begynn å si nei til det. For det er vel ikke alt som er «viktig» å si ja til, er det det?

 

  • Deleger arbeidsoppgaver hjemme og på jobb. Man trenger ikke å gjøre alt selv.

 

  • Planlegg dagen i forveien nøyaktig hva du har tenkt å få gjort dagen etter. Når du har planlagt dagen din er det også mye lettere å si nei til andre forespørsler, fordi du allerede har planer. Så slipper man også å dikte opp masse unnskyldninger som ikke er sanne.

 

Når du følger disse tipsene vil du merke at dine dager blir mer effektive og du har mer tid til overs som du kan bruke på DEG og det du ønsker å få gjort. Er det enkelt? Kanskje, kanskje ikke. Alt blir enklere med trening. Å trene litt hver dag gir mer effekt enn å ta skippertak en gang i uken. Kanskje du er nyskjerrig nå på hvilket endringer du vil legge mest merke til?

 

Kenneth Soares

Alt jeg deler er med en intensjon om å spre kunnskap og kjærlighet som skaper positive forandringer, bevisstgjøringer og inspirerer deg til å ta 100% ansvar for din fysiske, mentale, emosjonelle og spirituelle helse. Slik at du kan leve i harmoni med deg selv, andre mennesker og naturen. Fullt bevisst på din skaperkraft.

View all posts

Kommentar

For Bestilling av Time

Ring: 990 28 682
E-post: Monica@SuperPotensial.no

All behandling utføres av Monica Unhammer-Kristiansen

Adresse:
Sola Helsefarm
Stangelandsvegen 60
4051 Sola

Kommende Aktiviteter

  1. Hypnoterapi & Regresjon utdanning 2020

    17. januar 2020 @ 16:00 - 19. april 2020 @ 17:00