Hvorfor gjennomfører vi ikke endringer vi sier vi skal gjøre? Hvorfor går du ikke ned i vekt, blir røykfri, begynner å trene, slapper av mer, bruker mer tid på ungene, spiser sunnere, sparer penger, finner ny jobb, gjør ferdig utdanningen, starter utdanning, rydder boden, sorterer bildene?

Hvorfor saboterer vi for oss selv? Det finnes flere svar på dette. En ting er helt sikkert: det er ikke viktig nok for oss! Hvis noe er viktig nok for oss så gjør vi det som skal til for å gjennomføre det. Hvis ikke finner vi en unnskylding. Hvis det hadde stått om livet ditt eller andre sitt. Hvis en røyker hadde fått ultimatumet: hvis du tar en til røyk så dør barna dine (og dette var 100% sannhet). Hadde den personen tatt røyken? Kun hvis røyken var viktigere enn barna. Jeg vet at dette er å sette det litt på spissen, allikevel er det for å illustrere poenget mitt med viktigheten av at noe er VIKTIG nok for oss.

Kanskje du har hørt om hun bestemoren som så ut av kjøkkenvinduet at hennes barnebarn satt fast under naboens bil. Hun løp ut rett bort til bilen og løftet den akkurat nok til at barnebarnet kom seg løst. Når bestemoren senere blir konfontrert med dette av media, så vil hun ikke prate om det. Hun synes det er ubehagelig. Hun forstår ikke selv hvordan hun klarte det.

Hva skjedde her? Jeg tror at det eneste hun hadde fokus på var å redde sitt barnebarn. Det var ingen andre alternativer, hun var bestemt og for henne var det kun det i hele verden som var viktig der og da. Dette ga henne tilgang til en styrke hun ikke visste hun hadde boende i seg. Slik er det for oss alle. Vi har en psykisk og fysisk kraft i oss som vi ikke bruker, fordi de fleste mennesker bruker tiden sin på å finne unnskyldinger og rettferdiggjør hvorfor de ikke når målene sine. De skylder på været, økonomien, naboen, sjefen, bilen, konen, ungene, læreren, jobben, barndommen, osv osv.

Inger ønsket å ha mer energi og overskudd i livet sitt. Hun følte seg ofte tappet for energi uansett hvor mye eller lite hun sov. Hun bestemte seg og gjorde dette målet til første prioritet. Hun laget først en plan (uten en plan så er det 90% mindre sjanse for at man gjennomfører målet). Hun stod opp 30 min før vanlig tid, før ungene stod opp. Hun begynte med «sunne» ritualer hver morning: drikke ett stort glass med vann, gjøre yoga øvelser i 15 min, pusteøvelse, vitamintilskudd, og en god frokost. Etter frokosten brukte hun 10 minutt på å lese artikler om selvutvikling, mentaltrening og diverse fysiske ting man kan gjøre for å produsere mer energi i systemet. De siste 5 minuttene brukte hun på positivt selvsnakk, der hun gjentok positive affirmasjoner om å ha mer energi. Dette ritualet tok henne tilsammen 40 minutt. Når hun gjorde sin mentale og fysiske helse til første prioritet ble dette mye enklere for henne å gjennomføre. Hun gjorde det så viktig for henne at det ble ubehagelig hvis hun ikke hadde fått gjort det.

Hanne hadde en veldig viktig og hemmelig ingrediens som gjorde at hun klarte å stå i det: GRUNNEN til at hun ville ha energi og overskudd i hverdagen! Vi må ha en grunn for å ha motivasjon til å gjennomføre noe. Uansett hva det er! Hvis vi ikke har gode nok grunner vil vi ikke gjennomføre. Når vi har gode nok grunner vil vi gjennomføre uansett om dagen på jobb har vært kjip, eller man har det dårlig i ekteskapet, eller om det regner eller hva et nå skulle være.

Inger sine grunner for å ha mer energi og overskudd:

  • Jeg vil være mer tålmodig og avbalansert.
  • Jeg vil føle meg mer positiv og i godt humør.
  • Jeg vil bruke tiden min mer effektivt og få mer gjort (istedenfor å ligge på sofaen hele kvelden).
  • Jeg vil føle meg mentalt og emosjonelt sterkere.
  • Gir meg en mestringsfølelse.
  • Jeg tar ansvar og får en følelse av kontroll.
  • Fantastisk å vite at jeg kan påvirke meg selv positivt.

André ville ha en ny jobb. Han ville bli fotograf. Han hadde ingen utdanning, men elsket å ta bilder. Han bestemte seg for at innen ett år skulle han starte sin egen bedrift. Han brukte ett år på å ta forskjellige kurs. Han studerte andre dyktige fotografer og spurte dem hvordan de startet opp sin bedrift. Han søkte råd og merket at folk var veldig behjelpelige. Han utviklet seg stadig. Underveis var han flere ganger i tvil om han kom til klare dette. «Er jeg god nok, hvem vil kjøpe mine tjenester, hva vil de rundt meg tenke når jeg sier opp min trygge nåværende jobb.» Han stod i det, han var bestemt. Han jobbet sammen med en Coach for å ta tak i disse «hindringene», slik at han holdt seg til sporet mot målet. Nå i dag er han en enormt ettertraktet fotograf. Han lever av å ta bilder.

Hans grunner:

  • Jeg vil være min egen sjef for jeg elsker frihet.
  • Jeg vil bestemme min egen lønn.
  • Jeg vil leve av hobbyen min.
  • Jeg vil reise mer i jobben min.
  • Jeg vil bli ett bedre mennesker.
  • Jeg vil oppleve mer glede i hverdagen.
  • Jeg vil inspirere andre til å følge drømmen sin.

Hva er det du har lyst å gjennomføre som du til nå har utsatt på grunn av «gode» unnskyldinger? Er det viktig for deg så gjør du det. Hvis ikke, er det egentlig vits i å sløse tiden på å prøve? Hjernen vår har tre forskjellige signal når vi skal gjennomføre noe.

Ja (gjennomfør det)
Nei (ikke gjennomfør det)
Prøve (gjennomfør det halveis og deretter gi opp)

Å «prøve» er ikke å bestemme seg. Hvordan prøver du å spise, prøve å sove, prøve å snakke? Enten gjør vi det eller så gjør vi det ikke. Så hvor viktig er det egentlig for deg? Er det viktig nok vil du finne alle løsningene du trenger, og du vil aldri gi opp før målet er nådd. Spørsmålet er: «er du villig til å gjøre målet ditt VIKTIG?»

 

Kenneth Soares

Alt jeg deler er med en intensjon om å spre kunnskap og kjærlighet som skaper positive forandringer, bevisstgjøringer og inspirerer deg til å ta 100% ansvar for din fysiske, mentale, emosjonelle og spirituelle helse. Slik at du kan leve i harmoni med deg selv, andre mennesker og naturen. Fullt bevisst på din skaperkraft.

View all posts

Kommentar

For Bestilling av Time

Ring: 990 28 682
E-post: Monica@SuperPotensial.no

All behandling utføres av Monica Unhammer-Kristiansen

Adresse:
Sola Helsefarm
Stangelandsvegen 60
4051 Sola

Kommende Aktiviteter

  1. Hypnoterapi & Regresjon utdanning 2020

    17. januar 2020 @ 16:00 - 19. april 2020 @ 17:00